כלבנות – כל מה שרציתם לדעת

תוכן עניינים

כלבנות מייצגת שם כולל לטיפול בכלבים, ואילופם לביצוע פעולות שונות. כלבנות היא מקצוע העוסק בכלבים מההיבט ההתנהגותי והרגשי של הכלב, לרבות הקניית הרגלים חדשים ,שינוי או הורדת התנהגויות ישנות ולא טובות. העוסקים במקצוע נקראים: מטפל התנהגותי בכלבים, מאלף כלבים, מאמן כלבן, ומאמנים לספורט כלבני או לכלבי שירות.

כמה סוגי כלבנות יש? מה ההבדלים ביניהם ומה חשוב לדעת על כלבנות כמקצוע? כל הפרטים בהמשך, אבל קודם כל, בואו נתחיל מהשאלה המעניינת באמת – אילו סוגי כלבנות קיימים? 

הכשרת כלבי שירות 

כלבי שירות הם כלבים הנבחרים בהליך קפדני, על מנת לסייע לבני אדם, אשר מתמודדים עם מוגבלויות פיזיות או נפשיות. נהוג לחלק את כלבי השירות למספר סוגים:

כלבי נחייה

כלב נחייה הוא כלב שיועד לעזרה בהתמודדות עם נכות או מגבלה מסוימת. הסוג הנפוץ ביותר של כלבי נחייה הוא כלבים שעוזרים בנגישות לאדם בעל לקות ראייה או עיוורון. בדרך כלל כלבי נחייה נבחרים מגזעים חזקים ושקטים יותר, כגון רועה גרמני, גולדן רטריבר, לברדור רטריבר ועוד..
תהליך האילוף של כלבי נחייה אורך שנים ארוכות שכוללות משפחות אומנה, התאמת הכלב לאדם הזקוק לו, והכשרת הכלב.

כלב הנחייה ימסר למשפחת אמנה בגיל שישה שבועות עד חודשיים ויחיה איתה בשנה הראשונה לחייו. במהלך שנה זו, הוא יתוודע לחיי הבית והמשפחה, יתנסה בגירויים שונים (כמו ריחות, רעשים וכדומה, איתם ילמד להתמודד בהמשך), ילמד לשלוט בצרכיו ויתרגל להתנהג באופן רגוע ושקט. 

בסוף שנת האמנה, יחזור הכלב לארגון האחראי עליו ושם יעבור הערכה פיזית והתנהגותית מקיפה, שבסופה יקבע הארגון האם מתאים הכלב להמשיך בתהליך האילוף. לעיתים, כלבים שנכשלים בהערכה מקצועית זו יוחזרו למשפחות האמנה או שיועברו לאנשים בעלי צרכים מיוחדים אשר נעזרים בכלבים. 

בשלב השני עובר הכלב אילוף שנמשך כחמישה חודשים, במטרה ללמד אותו על נחיית עיוורים במצבים שונים (עצירה בשפת הכביש וחציית כביש בבטחה, מעקף מכשולים שונים, הליכה בקו ישר ועוד..). לאחר שלב האילוף, מצוות כלב הנחייה לעיוור ושניהם עוברים הכשרה משותפת באורך של מספר שבועות, בה האדם והכלב לומדים להכיר ולטפל האחד בשני. משך תפקידו של כלב נחייה הוא בממוצע כ-7-8 שנים ולאחר מכן נמסר למשפחות כחיית מחמד. 

כלבי שירות 

כלבים שתפקידם לסייע לאנשים עם לקות פיזית או נפשית. 

כלב שירות הוא כלב אשר יוכשר במדויק לאדם הזקוק לו, ולא באופן כללי כמו כלב נחייה לבעלי מוגבלות בראייה למשל.

על מנת להכין כלב שירות לאדם הזקוק לו, צריך להבין מה היא האבחנה של זקוק השירות, מה הצורך שלו, הבית, הסביבה, ומה דרוש מהכלב לבצע.

זה יכול להיות מספר פעולות פשוטות, מספר פעולות מורכבות, או רק דבר אחד מיוחד שיוכל לשפר את חיי האדם.

לאחר שאבחנו את כל אלו, ינתן יהיה להבין לאיזה גזע אנחנו יכולים לכוון, ולמקד את החיפוש.

להבדיל מכלב נחייה לעיוור, בכלבי שירות מנעד הגזעים אשר יכולים לתת מענה הוא רחב יותר וגדול יותר, מה שמאפשר דיוק רב בעזרה למתמודד.

לדוגמא: 

הנעזרים בכלבים ששומרים עליהם בזמן התקף כדי שלא יזיקו לעצמם כאשר אינם בשליטה, או בכלבים המאומנים להגיש לחולה תרופות המונעות את ההתקף כאשר הם מזהים סימנים ראשוניים, או כאשר האדם כבר נמצא במהלך ההתקף.

לרוב יוכשר כלב שירות לחולי אפילפסיה, באם יש תופעות לוואי לקוקטייל הרפואי מצד המטופל.

כאן לחלוטין כלב יול להתריע דקות ארוכות לפני המופע האפילפטי עצמו, ובכך יוכל הטופל לגשת למקום נוח, צדדי, ולעבור את ההתקף ללא הפרעה מצד הסביבה.

כלבים שמטרתם לעזור לבעליהם בהתמודדות עם חרדה, טראומה, דיכאון וקשיים נפשיים אחרים. 

 

מעוניינים ללמוד כלבנות טיפולית? לחצו כאן כדי לקרוא על הקורס לכלבנות טיפולית שלנו! 

ספורט כלבני

ספורט כלבני הוא ספורט המשלב פעילות גופנית של הכלב והמאלף כאחד, ומהותו היא אילוף הכלב לבצע פעולות שונות. 

בעולם קיימים מספר סוגים של ספורט כלבני וביניהם תחרויות משיכה ו/או גרירה (משיכת מזחלת, אופניים או כלי רכב אחרים), תחרויות משמעת ומכשולים, ריקודים עם כלבים, פריזבי, תחרויות גישוש ועוד.. 

הנה שלושה מבין ענפי הספורט הכלבני האהובים עלינו בהרמוניה:

פריזבי

משחר ההיסטוריה זוהה פוטנציאל ההבאה (או ההחזרה) אצל כלבים. גזעים מסוימים אף הושבחו בדיוק למטרות אלה. אחד השימושים העיקריים והראשוניים שיועדו לכלב בשיתופי פעולה עם בני אדם הוא להחזיר דברים – בין אם במסגרת ציד או עבור בעלי חוות. 

גזעים מסוימים אף נקראו על שם הפעולה הזו שהיו כה מצטיינים בה – רטריברים (=המחזירים) למשל. 

השימוש ביצר ההבאה אצל כלבים היה בעיקר פונקציונאלי – לצורך ביצוע מטלות שונות, כאשר רק בשנת 1970 החלה רתימת היצר הזה למען משחקים, ובעיקר עבור משחק אחד – הפריזבי. כיום, פריזבי עם כלבים הוא ענף מפותח כחלק מהספורט הכלבני, והוא מקבל מעמד חשוב בתחרויות כלבים ברחבי העולם. תחרויות פריזבי עם כלבים בדרך כלל מתחלקות לשני סוגים: תחרויות זריקה והבאה (Toss & Fetch) בהן הכלב ומאלפו צריכים להתמסר עם הפריזבי כמה שיותר פעמים בתוך 60 שניות. הסוג השני הוא סגנון חופשי (פריסטייל) – שילוב של תרגילי חובה ורשות לפי בחירתו יחד עם רוטינה מרשימה ומדוייקת של המאלף והכלב תוך זריקת 10 דיסקים.

אג'יליטי

אג'יליטי (= Agillity = זריזות), הוא ספורט מכשולים עבור כלבים, ובו מבצעים מעבר מכשולים באופן הכי מהיר ועם כמה שפחות שגיאות. אג'ילטי משלב ומאפיין בתוכו עבודת צוות ושיתוף פעולה של הכלב והכלבן. מסלול האג'יליטי מורכב ממכשולים המסודרים אחד אחרי השני, בקו ישר או בפניות ובכל פעם בסדר משתנה. דוגמא למכשולים עשויים להיות צמיג, נדנדה, סלאלום, משוכה, שרוול, מנהרה ועוד.. המאלף מדריך את הכלב במעבר כלל המכשולים עד לסוף המסלול, כאשר הכלב שעבר את המסלול בזמן המהיר ביותר ועם מינימום שגיאות זוכה לדירוג הגבוה ביותר. החל משנת 1991, אג'יליטי מוכרת רשמית על ידי הפדרציה הבינלאומית לכלבנות.

בישראל הספורט צובר תאוצה יותר ויותר, כאשר כיום יש מספר מועדונים שפועלים בארץ יחד עם סמינרים בהדרכת מאמנים מחו"ל.     

IGP

השם הקודם לספורט זה הוא שוצהאונד (=כלב הגנה). השוצהאונד הופיע בתחילת 1900 כמבחן עבודה לרועים גרמנים, על מנת לבדוק יכולות פיזיות ומנטליות. מטרת העל של ספורט זה היא לפתח ולהעריך יכולת עבודה כדרך לשפר ולשמר קו דם נכון. המבחן מורכב משלושה חלקים: גישוש, משמעת והגנה. לכל חלק מערכת ניקוד עם מקסימום 100 נקודות. שלב הגישוש בודק יכולות איתור וסימון, כאשר על הכלב לעבור מסלול עם חפצים שונים אותם הוא נדרש לסמן בזמן הקצר ביותר. בשלב המשמעת, הכלב צריך להפגין מיקום והליכה מושלמים, תוך שינויי קצב, פניות, הליכה בקבוצה, ריצה, ישיבה, עמידה, קפיצה ותרגיל "ארצה". הכלב נבחן בשלב זה על הבנה וציות לפקודות. בשלב האחרון, הכלב ייבחן על יכולות ההגנה שלו ועל אומץ הלב שלו. הכלב נדרש תחילה לאתר אובייקט (בדרך כלל אדם) הלובש שרוול מגן. בבחלק השני, יצטרך הכלב לתקוף בפקודה את האובייקט ולשחרר אותו בפקודה נוספת. קיימים שלבים נוספים לחלק זה בהם על הכלב לעמוד על המשמר, לתקוף ולהגן תוך עמידה בלחצים שונים וביצוע תרגילים נוספים.                   

לימודי אילוף כלבים וכלבנות טיפולית

אנחנו בהרמוניה – בית ספר לאילוף כלבים, מעבירים מגוון קורסי הכשרת כלבנים ואילוף כלבים

הקורסים שלנו הם המקיפים ביותר בתחום וייחודיים, אשר מכשירים את תלמדינו לעבודה במקצועות האילוף. 

רוצים לשמוע עוד על שיטות ההכשרה שלנו ועל הקורסים החווייתיים שלנו? 

צרו איתנו קשר עוד היום! 

כלבנות מייצגת שם כולל לטיפול בכלבים, ואילופם לביצוע פעולות שונות. כלבנות היא מקצוע העוסק בכלבים מההיבט ההתנהגותי והרגשי של הכלב, לרבות הקניית הרגלים חדשים ,שינוי או הורדת התנהגויות ישנות ולא טובות. העוסקים במקצוע נקראים: מטפל התנהגותי בכלבים, מאלף כלבים, מאמן כלבן, ומאמנים לספורט כלבני או לכלבי שירות.

ספורט כלבני הוא ספורט המשלב פעילות גופנית של הכלב והמאלף כאחד, ומהותו היא אילוף הכלב לבצע פעולות שונות.
בעולם קיימים מספר סוגים של ספורט כלבני וביניהם תחרויות משיכה ו/או גרירה (משיכת מזחלת, אופניים או כלי רכב אחרים), תחרויות משמעת ומכשולים, ריקודים עם כלבים, פריזבי, תחרויות גישוש ועוד..
הנה שלושה מבין ענפי הספורט הכלבני האהובים עלינו בהרמוניה:

יש הערות על הכתבה? נשמח לתגובתכם:

אהבתם את התוכן? בטוח תאהבו גם >>

אודות הרמוניה - בית הספר לאילוף כלבים

למעלה מעשור, שאנחנו מכשירים כלבנים בארץ בתחומים שונים.
מאלפי כלבים בכירים, מדריכי כלבנות טיפולית, הכשרת מאלפי כלבי שירות ותרפיה ועוד….
אנו עובדים מתוך תשוקה ענקית וזיקה גדולה למקצוע שאותו לומדים בבית הספר שלנו, ועושים את הכי טוב על מנת להפוך אתכם
להיות הכי טובים שיש.

הקורסים המקצועיים שלנו:

קורס אילוף כלבים
קורס כלבנות טיפולית

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

אנחנו נעדכן אתכם בכל פעם שמאמר חדש יעלה לאתר!

התחל שיחה בוואטסאפ
צריכים עזרה?
היי מה שלומך?
כאן יוגב... איך אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן